Feder svinekød?

For år tilbage bragte jeg uddrag fra en artikel i Børsen i et nyhedsbrev. Artiklen omhandlede svinekød – og hvordan sammensætningen af den kost, danskerne sætter til livs er den direkte årsag til det stigende antal fede og overvægtige mennesker i Danmark.

“Undersøgelser viser, at der kan være god grund til at begrænse indtaget af svinekød. Det hænger sammen med, at fedtet i svinekød har et relativt højt indhold af mættede fedtsyrer. Netop den type af fedt i kosten øger kolesterolindholdet i blodet. Og et højt indhold af kolesterol i blodet øger risikoen for hjerte- og kar-sygdomme.” (Børsen 3. november 2003)

Hvilket medførte følgende mail fra en læser:

Hej John

Jeg ser til min skræk, at nu er svinekød også blevet forbudt, hvis altså man ikke tænker sig om. Vedkommende “ekspert” må have udtalt sig mod bedre vidende. Når man bruger de magre udskæringer fra svin så får man mindre fedt end fra tilsvarende udskæringer af lam, kalvekød og ikke mindst oksekød, bruger man skinke eller kam (pudset for fedt selvfølgelig) fra svin så indtager man mindre fedt pr. 100 g.

Skaderne i kroppen som disse udskæringer evt. kan give ligger i medicinrester, hvilket er foruroligende nok.

Eneste alternativ må være fisk og fjerkræ, men så er der vel andre ting der skader i disse to kødtyper også. Grønsager og frugt skal man også vare sig for, pesticidrester du ved. Det er ikke nemt at være menneske.

Med venlig hilsen
John Laier

Hej John Laier

Jeg påstår ikke, at noget som helst er “forbudt”, men forsøger blot at viderebringe relevante oplysninger, som man så kan bruge eller lade være :-).

Animalske fødevarer (ikke mindst svinekød) har et højt indhold af mættet fedt, der både øger kolesteroltallet og fremmer tendensen til overvægt.

Men, som du er inde på, vil magre udskæringer af svinekød indeholder mindre fedt og færre kalorier.

Grønsager og frugt indeholder så få rester fra sprøjtemidler, at der absolut ikke er grund til at begrænse indtagelsen af frugt og grønt af den grund. Alle undersøgelser viser klart, at store mængder frugt og grøntsager har en lang række gavnlige egenskaber — også på vægten og selv om de er sprøjtede.

Friske frugter, bær, grøntsager, spiselige svampe, rodfrugter, bønner, ærter, nødder og frø er eksempler på fødevarer som alle indeholder sundhedsfremmende stoffer, der er med til at forebygge sygdomme.

Selv om nødder er sunde i moderate mængder, er det naturligvis vigtigt at begrænse indtagelsen, så længe du ønsker at komme ned i vægt, men bortset fra det, er de med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme, diabetes mv.

Omvendt forholder det sig med kød, mejeriprodukter og andre animalske fødevarer. Her gælder det om at begrænse indtagelsen, da disse fødevarer generelt indeholder for meget mættet fedt, for meget kolesterol og ingen af de gavnlige kostfibre, fytokemikalier mv. De er også væsentlig mere energitætte end fx frugt, grøntsager og bælgfrugter.

Det betyder naturligvis ikke, at du behøver at undgå animalske fødevarer for at tabe dig, men det betyder, at det rent sundhedsmæssigt (og vægtmæssigt) er fornuftigt at begrænse indtagelsen af animalske fødevarer og øge indtagelsen af vegetabilske fødevarer (især frugt, grøntsager og bælgfrugter).

Med venlig hilsen
John Buhl


[Tidligere udgivet i slankenyt #15. Rettet/opdateret version udgivet på slankeklub.dk]

Skriv en kommentar