2.4 Arbejd tålmodigt og vedvarende med de problemer og udfordringer, der skal klares

motiveretBrug dine daglige gåture til at udtænke mulige løsninger på de udfordringer, du har med at indføre de kostvaner, der vil løse dine vægtproblemer. 


Der er ofte enorme udfordringer forbundet med at opnå og fastholde et tilfredsstillende vægttab (eller blot en vægt, der er nogenlunde tæt på din idealvægt).

Du er oppe imod svære odds.

Der er meget, som kan gøre det svært at indføre de kostvaner, der løser dine vægtproblemer.

De problemer og udfordringer, du koncentrerer dig om, er dem, som gør det svært for dig at spise nok mad med høj slankeværdi. Og kun dem.

Ved kun at fokusere på det vigtigste bliver det lettere at overskue, hvilke problemer, som især kræver din opmærksomhed.

Når det er svært

Undgå at gå i panik eller tabe modet, hvis udfordringerne i en periode virker uoverskuelige eller sværere, end du havde regnet med. Fortsæt blot med at udtænke og afprøve mulige løsninger.

Bliv ved, indtil du finder gode løsninger, der fungerer.

Når vi står overfor store udfordringer — som fx at løse langvarige vægtproblemer — bliver genveje ofte til omveje. Vi fristes alt for let til at kaste os ud i løsninger, der til forveksling ligner dem, vi allerede har forsøgt så mange gange tidligere.

Vi har alle en naturlig indbygget tendens til næsten ubevidst eller instinktivt at vælge de løsninger, der kræver mindst af os. Det er fx langt lettere at fortsætte med den kost og de måder at spise på, som du er vant til, frem for at lære om og indføre nye kostvaner.

Indtil det nye bliver til indgroede vaner, kræver det sædvanligvis ekstra planlægning, tid, energi og viljestyrke. Det vil nok også tage tid og tålmodighed at vænne dine smagsløg til mere mad med højere slankeværdi.

Når du bestemmer dig for at indføre kostvaner, skal du derfor overvinde din naturlige og indbyggede tilbøjelighed til at vælge de lette løsninger, og i stedet kun satse på at gennemføre de løsninger, der fungerer på længere sigt.

Hold ud

Vaner er et resultat af det, du har indøvet i en periode — hvor du har gentaget det igen og igen, indtil du gør det let og ubesværet, uden at tænke over det.

Dine gentagne handlinger skaber rutiner, som din hjerne derefter udfører automatisk, så snart den har lært dem udenad.

På samme måde, som du kan lære at køre bil, cykle eller svømme, kan du også lære at tilegne dig præcis de kostvaner, som gavner din sundhed, og løser dine vægtproblemer. Men det kræver øvelse, og det handler om at fastholde de nye vaner længe nok, indtil de er blevet en naturlig del af din hverdag.

Det kræver konsekvens, tid og tålmodighed, men efter en vedholdende indsats, opdager du pludselig, at du ikke længere savner dine gamle vaner — eller ikke længere har tendens til automatisk at falde tilbage til dem.

Vær tålmodig med dig selv, men sats især på at gentage (igen og igen og igen) det, som du ønsker at indføre i dit liv, indtil det nærmest helt af sig selv er blevet til en del af dine faste daglige rutiner — indtil det er indgroede vaner.

Det er ændringen, der kan være svær og en stor udfordring. Når først, du har indført en vaner, går resten næsten af sig selv.

Læs evt. mere om at ændre vaner i bogen: Kunsten at ændre vaner





Nedenfor kan du skrive dine kommentarer, spørgsmål eller forslag til ovennævnte — og/eller evt. svare på andres kommentarer ...

Skriv en kommentar